When the wheels stop turning

9 maart 2019 - Santiago, Chili

When the wheels stop turning

Vanuit Chiloe eiland zijn wij naar Conaripe doorgereden waar wij onszelf hebben getrakteerd op een natuurlijke termas. In het merengebied, waaronder dus bij Conaripe zijn vele verschillende natuurlijke termassen, waarbij wij naar Termas Geometricas zijn gegaan. Wij kregen hierbij te horen dat wij hier het beste in de ochtend konden zijn, omdat wij op die manier zeker zouden weten dat wij die dag naar binnen konden (aangezien er beperkte toegang is). Wij zagen dat het bad om 9 uur openging. Zeg dit tegen een Nederlander en die staat netjes om 08:45 op de stoep (wij dus). Zeg dit tegen een Chileen en die staat keurig na 10:30 op de stoep. Ons geluk! Wij lagen als eerste in het overheerlijke bad (een van de 20), geen kip om ons heen en man wat was het mooi! Het was buiten onder de 10 graden, maar met 20 natuurlijke baden in temperaturen tussen 36 graden en 46 graden, geeft dit een mystiek beeld met overal damp. Het moment dat de zon door de bomen kwam was het plaatje helemaal af. Onderstaande foto’s geven een mooie indruk van de dag:

Termas Geometricas Carmen

Termas Geometricas

Zoals al gezegd waren er dus 20 warm water baden. Natuur doet wat hij wilt en gedurende de dag werden er ook baden afgesloten voor publiek omdat het water te heet werd. Wij zijn met z’n vieren uiteindelijk helemaal naar boven gelopen en daarna hebben wij in (bijna) elk bad gezeten. Pas rond half 3 zijn wij weggegaan! Wat een zalige dag!

De dag daarop zijn wij naar National Parque Villarrica gereden waar wij een hike hebben gedaan naar een uitzichtpunt van diverse vulkanen. Een leuke hike met mooi uitzicht.

Villarrica te gebruiken

De volgende stop was bij Parque Nacional Nahuelbuta. Hier hebben wij middenin het park geslapen, wat weer een bijzondere ervaring is zo midden in de natuur. In de avond hebben we nog een korte avondwandeling gemaakt en de volgende dag zijn we op tijd opgestaan om weer een hike te maken. Het was wederom een mooie hike met een waanzinnig uitzicht. Helaas blijft het wildlife zich voor ons verstoppen, op een paar koeien na.

Uitzicht Nahuelbuta

Diezelfde dag zijn wij doorgereden naar een plek nabij Santa Cruz. Hier was het namelijk tijd om onszelf te belonen voor ‘al het harde werken’ met een wijntour door een van de wijnvalleien. Wij zijn naar Vina de Santa Cruz gegaan. Een vrij jonge wijnvallei die alles duurzaam en ecologisch inricht. De tour werd uiteraard met een winetasting afgesloten. Hierbij kregen wij vier verschillende soorten wijnen te proeven, één wit en drie rood. Een leuke tour met lekkere wijn (Herman vond ze heerlijk en zelfs Marijn vond één van de rode wijnen niet vies)!

Glazen winetasting

Winevalley Santa Cruz

Met deze tasting komt het einde van het camperavontuur in zicht! De laatste dag sluiten we af met de tassen inpakken en chillen in de zon aan het zwembad van de camping.

De laatste ochtend met de camper staan we vroeg op, omdat we eerst nog de creditcard van Marijn moeten ophalen (die was in Nederland niet op tijd bezorgd), daarna hebben we camper ingeleverd in Santiago en zijn we naar het vliegveld gebracht voor onze vlucht naar Calama. Onze volgende avonturen gaan door in San Pedro de Atacama, de laatste plek voordat wij Bolivia ingaan en afscheid nemen van Loes en Herman. Zouden op deze vlucht wel alle koffers (lees: backpacks) aankomen?

Liefs Marijn & Carmen

1. Rob & Rian:
    9 maart 2019
    Lieve vier! Wat heerlijk om alle avonturen mee te beleven zo en in sommige gevallen her-te-beleven. Heerlijk ook dat alle mijlpalen; verjaardagen (zelfs van het allernieuwsr familielid) onderweg zijn gevierd! Hier in Nairobi zijn we net helemaal bijgelezen en weer helemaal terug op het mooie continent. Genieten nog van het laatste stuk Chili en elkaar!!!
  2. Opa en oma addicks:
    9 maart 2019
    Wat een verschillende belevenissen, heerlijk om te lezen en nog eens te lezen!!
  3. Heike:
    10 maart 2019
    Wat een fantastische natuur daar, heel divers! Ik schrok wel even van de titel; was bang dat jullie camper het begeven had na alle avonturen 🙈😂
    Goeie reis weer!
  4. Joke:
    10 maart 2019
    Net via de app gelezen dat jullie 4 "gescheiden" zijn..... lijkt mij een emotioneel gevoel, na al die weken "op-elkaars-lip". Sterkte daarmee, maar jullie, Marijn en Carmen, gaan door naar volgende mooie avonturen en jullie, Loes en Herman, wij staan dinsdag rond 14.30 uur klaar bij station, ja, hoe heet dat ook alweer...., o ja, DUIVENDRECHT!!
    Mooie ervaringen in de pocket!
  5. Stephanie:
    11 maart 2019
    Wat een fantastische verhalen en foto's van jullie camperavontuur in Chili! Op naar weer een hele andere wereld een stuk noordelijker. Geniet! Ik blijf jullie met veel plezier volgen. x Stephanie
  6. Amber Landwehr:
    11 maart 2019
    Wat een mooie verhalen en wat schrijven jullie leuk! Benieuwd naar het volgende verhaal. Goede reis weer!

Groetjes,

Amber
  7. Guus:
    12 maart 2019
    Wat een "adembenemende" avonturen beleven jullie. Veel plezier nog.