And the wheels go on and on and on!

3 maart 2019 - Chaitén, Chili

And the wheels go on and on and on!

Lieve volgers, allereerst willen we jullie enorm bedanken voor alle leuke berichtjes, wij lezen ze allemaal (soms met enige vertraging vanwege het hebben van geen bereik) en vinden het hartstikke leuk om ze te krijgen, dus blijf reageren! We kunnen niet persoonlijk reageren op de berichtjes (althans wij hebben nog niet uitgevonden hoe), dus daarom hebben wij er niet op gereageerd, maar nogmaals wij vinden het echt heel erg leuk. Daarnaast hebben wij in de afgelopen week(en) minder gepost, dit alles heeft te maken met het hebben van geen WIFI onderweg. Hiervoor geen sorry (;)) maar hetgeen wij vandaag posten heeft betrekking op avonturen van zo’n twee weken geleden. Weet dus dat er nog veel nieuwe avonturen op jullie staan te wachten!

Nu verder met de reis. We waren gebleven bij het moment dat we weer de grens overgingen van Argentinië naar Chili. In tegenstelling tot de grensovergang van Chili naar Argentinië, waarbij we met de juiste stempels zonder problemen konden doorrijden, werd bij de grensovergang naar Chili werkelijk alles gecontroleerd. De hele camper werd onderzocht, overigens gebeurde dit zeer vriendelijk. Nadat alles doorzocht was en gezien de keurige burgers die wij zijn, konden wij onze weg vervolgen richting Chili.

Na een overnachting vlak over de grens en een klein stukje rijden, begonnen wij aan onze weg over de Route Carretera Austral.

Carretera Austral

Hoewel het wegdek op sommige stukken op zijn zachtst gezegd erg slecht was (en op andere gedeeltes weer heel erg goed) is het een prachtige route om te rijden. Ter navigatie gebruiken wij Maps.me (een offline navigatie app). Wij weten ondertussen dat als maps.me aangeeft dat een bepaalde route 4 uur rijden is, dit in werkelijkheid qua duur soms zelfs verdubbeld, aangezien de dirtroad gecombineerd met een camper soms nogal uitdagend te noemen is. Overigens werd er op veel plaatsen aan de weg gewerkt, dus verbetering is op komst (langs de kant van de weg zie je dan ook overal borden staan met door op: ‘Chile Mejor’). Het landschap is erg afwisselend met prachtige meren waar je langsrijdt.

Tijdens deze route hebben wij twee leuke uitstapjes gemaakt. Eerst in Puerto Rio Tranquillo, waar wij een boottochtje hebben gemaakt naar de Marble Caves.

Marble Caves

Later hebben wij een stop gemaakt in National Parque Quelat voor de Ventisquaro Colgante (hangende gletsjer). Om deze te zien hebben wij een wandeling van een kilometer over een modderpad gemaakt, waarbij redelijk veel klimmen en klauteren, wij vonden dit heel erg leuk om te doen! Loes is hierbij in totaal 5 keer onderuit gegleden, zonder gevolgen gelukkig. Echter de tocht was zeer de moeite waard, want het uitzicht was prachtig.

Hangende gletsjer

Tussendoor hebben wij op 17 februari nog Carmen (haar 30e!!!!!!!!!!!) verjaardag gevierd. Uiteraard was de camper versierd met slingers en hebben we lekker rustig aan gedaan die dag en genoten van een glas wijn en/of pisco sour.

Verjaardag CarmenSlingers camper

Leuk weetje: op dit punt hebben we al ruim 3.500 kilometer gereden en dit binnen 2 weken.. Inmiddels zijn we na 1 lange en 2 korte overtochten met ferry's aanbeland op Chiloe eiland, maar hierover later meer.

Liefs Carmen en Marijn

1. Margot:
    3 maart 2019
    Wow, mooi weer zeg! Happy birthday Carmen, bijzonder verjaardag op een bijzondere plek. Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Liefs voor allemaal van ons.
  2. Jesse en Renée:
    3 maart 2019
    Wat ziet het er prachtig uit daar. En gefeliciteerd nog! ;) x
  3. Ingrid:
    3 maart 2019
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Carmen. En voor Loes was dat modderpad toch minder "leuk". Ik hoop voor haar dat t geen modderbad was
  4. Jjl:
    3 maart 2019
    We blijven jullie volgen. Geniet nog even met zn 4en en daarna lang met zn 2-en!
  5. Opa en oma addicks:
    3 maart 2019
    Het blijft mee genieten, wat hebben jullie al veel moois gezien en beleefd en wij dus ook...en petje af voor de chauffeurs. Echt super !!!!!
  6. Joke:
    3 maart 2019
    Wauw, die Marble Caves: niet echt, toch? ;-)
    Onwaarschijnlijk!
    Missen jullie zullen "the wheels" al? Ze hebben jullie toch safe en ver gebracht!