Don’t cry for me Argentina

21 februari 2019 - El Chaltén, Argentinië

Don’t cry for me Argentina

Onze eerste bestemming in Argentinië was El Calafate om daar de Perito Moreno gletsjer te bewonderen. Via een National park rij je naar het uitzichtpunt van de gletsjer toe. Leuk weetje: in dit park zijn totaal 48 grote gletsjers te vinden (en meer dan 100 kleine gletsjers), waarbij de Perito Moreno by far het meest bekend is(en wellicht ook meest imposant). Wij zijn aankomen rijden via de zuidkant van de gletsjer, waarbij het uitzicht met elk viewing point mooier en mooier werd. Uiteindelijk kwamen wij aan bij Seccional Mitre waar wij nog de laatste boot naar de gletsjer toe konden nemen. Deze boten moeten op 300 meter afstand blijven, in verband met vallende ijsstukken. De dag dat wij daar waren was het weer zalig een aangenaam temperatuurtje, met een vrijwel onbewolkt lucht. Op de boot stonden wij op het bovendek en het koufront van de gletsjer is halverwege de boottocht in een keer goed voelbaar. Uiteindelijk kom je dichter en dichter bij de gletsjer en vanaf dat moment viel iedereen stil. Wat was dit aanzicht magisch. Wij zijn zo nietig in vergelijking met deze kilometers lange ijsmassa. De boot werd uitgezet en tijdens dat moment is het doodstil, maar het enige dat we zo nu en dan hoorde was het scheurende ijs en vallende ijsbrokken.

Wat een ervaring!

Wij besluiten daarna door te rijden naar een laatste viewing point, richting de noord kant van de gletsjer. Vanaf dit punt zie je de kilometers lange ijsmassa van de twee bergen afkomen. Een waanzinnig viewing point met diverse balkons waarop wij continu stilvallen van de schoonheid.

Carmen en Marijn P. MorenoPerito Moreno

Vanwege diverse mankementen met de camper, hebben wij vanwege reparatie in El Calafate een dag langer hebben moeten blijven dan wij wilden. Twee Spaanstalige monteurs hebben zo goed en zo kwaad als het ging zo veel mogelijk mankementen geprobeerd te verhelpen. Gelukkig vonden wij El Calafate een leuk dorpje! Er wonen hier veel locals, maar vanwege de Perito Moreno zijn er ook veel winkeltjes, barretjes en restaurants.

Na de ‘fix-our-camper-day’ zijn wij doorgereden naar El Chalten. Hier hebben wij met z’n tweetjes de trekking van het viewpoint van Fitz Roy gelopen, Laguna de los Tres. Herman en Loes hebben besloten om niet mee te gaan, dus zij hebben zich vrijwillig opgeworpen tot wasjes- en schoonmaakdienst (boffen wij even!). Om 6 uur ’s ochtends  zijn wij (vanwege de vertraging van de camper) uit El Calafate vertrokken en kwamen wij iets voor 9 uur aan in El Chalten. Hier hebben wij eerst wandelstokken gehuurd voor de trekking en vervolgens hebben Loes en Herman ons afgezet bij Hosteria Pilar vanuit waar wij de trekking startte. De eerste twee uren vielen ons qua moeilijkheid enorm mee. Het is een prachtige wandeling met mooi uitzichten en duizenden rupsen.

Uitzicht hike laguna de los TresRupsen laguna de los Tres

Het deel dat daarop volgt brengt ons tot het uitzicht op de Fitz Roy en is het meest pittige gedeelte van de trekking. Men geeft hier als indicatie voor dat je hier 1:15 uur over doet, waarbij je 400 meter stijgt en slechts 2 kilometer in afstand aflegt. Het is letterlijk klimmen en klauteren en dat continu omhoog. Op de dag van onze trekking is het overigens perfect weer: licht bewolkt tijdens onze expeditie omhoog en gelukkig is het daarna helemaal opengetrokken! Helemaal heerlijk!

Het moment dat wij bij Laguna de los Tres aankomen zijn wij binnen een halve seconde vergeten hoe warm we het hebben en hoe zwaar de benen voelen. SPRAKELOOS! Het is zo zo zo mooi! We kunnen hier enorm veel over schrijven, maar vertrouwen erop dat de foto boekdelen spreekt.

Torres de las Tres

El Chalten vonden wij een erg leuk dorpje! Iedereen heeft dezelfde mindset; natuur- en reisliefhebber, en dat creëert een open en gezellig sfeertje in het dorpje.

As we speak rijden wij nu weer bijna de grens over terug naar Chili. Deze dag heeft bestaan uit rijden, rijden en rijden door ‘the middle of fucking nowhere’. Letterlijk 3 dorpjes gepasseerd gespreid over 750 kilometer. Onze volgende blog gaat dus weer verder met avonturen in Chili!

Liefs Marijn & Carmen

1. Opa en oma addicks:
    21 februari 2019
    Wij kunnen ons voorstellen dat het moeilijk is de schoonheid van de natuur te beschrijven, maar wij proberen het te begrijpen en wat heb jij het weer prachtig verhaald. Geniet verder
  2. Jori Castricum:
    Prachtig! Jori
  3. Margot:
    21 februari 2019
    Fantastisch zeg! Leuk om mee te lezen. Liefs voor alle vier! John, Margot, Steven
  4. Joke:
    21 februari 2019
    Leuk om zo virtueel mee te reizen.....!
    Hopelijk blijven de camperperikelen nu uit!
  5. Heike:
    21 februari 2019
    Wauw!!! Ziet er echt prachtig uit!!
    Gelukkig hebben jullie ook wat autoprobleempjes 🙈 dat hoort er schijnbaar bij..