Tarzan & Jane

26 april 2019 - Manu National Park, Peru

Tarzan & Jane

De dag na de Machu Picchu stond iets enorms belangrijks op het programma. Zo belangrijk dat er twee tours omheen gepland zijn. Jawel: Juventus – Ajax! Omdat wij geloven dat niemand die dit leest onder een steen leeft hoeven wij niet te vertellen welke uitmuntende prestatie Ajax heeft neergezet! Wij hebben deze wedstrijd gekeken in een hostel waar, geloof het of niet, Marijn zijn lievelings-drankje werd geserveerd: sambuca! Het hostel waar wij de wedstrijden keken was Wild Rover, het hostel dat in Zuid-Amerika ook wel bekend staat als het party hostel. De wedstrijd hebben wij samen gekeken met onder andere drie Nederlanders van onze Salkantay groep en een Frans meisje. De sfeer was, hoe kan het ook anders, enorm gezellig!

De tweede dag na de Machu Picchu stond in het teken van nog wat bijkomen en gelijktijdig klaarmaken voor de volgende trip die de dag erna alweer van start zou gaan: Manu jungle!

Dag 1 (18 april); Om half 5 was onze pick up vanuit het hostel en ook daadwerkelijk om stipt half 5 werd bij het hostel aangebeld. Wij zijn met een jeep naar de main square toegebracht waar ons busje klaarstond met de eerste mensen van onze groep. De groep voor deze trip bestond uit totaal 10 mensen (inclusief wijzelf). Gedurende de dagen werden onze irritaties naar de groep toe (helaas) steeds groter. Deze irritaties kwamen vooral voort vanuit het egoïstische gedrag van de groepsleden. Ondanks dat hebben we wel een fantastische jungle ervaring gehad! De eerste dag bestond met name uit reizen naar het eerste gedeelte van de Manu jungle, de cultural zone. Tijdens deze dag hebben we wat kortere wandelingen gemaakt, waarbij we onder andere bruine kapucijnaapjes zien, met als hoogte punt het spotten van de nationale vogel van Peru: de Cock of the Rock.

Cock of the rock

Aan het einde van de dag komen wij aan in onze eerste lodge, the Rainforest lodge. Wij leren dat de lodges geen ramen kennen (wel gaas) en nog beter allemaal klamboes hebben hangen. Vooral dit laatste is alles behalve een overbodige luxe.

Rainforest lodge

Dag 2 (19 april); Deze ochtend mochten we uitslapen! Wij hoefden namelijk pas om half 7 aan het ontbijt te zitten. Is dat even lekker ;) Na een klein stukje rijden met de bus komen we aan in Atalaya vanuit waar we de boot pakken om dieper de jungle in te komen. Onderweg maken we nog een stop bij hotsprings.

Hotsprings Manu

Nadat we nog een aantal uur verder varen komen we aan het begin van de middag aan in Bonanza Ecolodge, nog steeds in the cultural zone van Manu jungle. Hier krijgen wij even tijd om te douchen, voordat wij aan een wandeling van ongeveer 1,5 uur beginnen. Deze wandeling brengt ons naar een camouflaged house waar wij de nacht gaan doorbrengen. Dit huis staat op 6 meter hoogte, grenzend aan een klein meer waar tapirs ’s nachts het klei eten tegen de giftige planten die ze eten.

Camouflaged house Manu

Wij krijgen hier allemaal een eigen matje met klamboe en per half uur krijgt iemand anders ‘de wacht’. Dit houdt in dat je om de 10 minuten (of als je geluid hoort) met een zaklamp vluchtig langs de kant van het meer checkt of er een tapir is. Indien er een dier is moet je dus de buren wakker maken, zodat iedereen alle dieren kan zien. Wij hoefden hierop niet lang te wachten. Na ongeveer een half uur verscheen er een hert in het meer, en nog eens 30 minuten later kwam de eerste tapir aanlopen!

2 tapirsClose up tapir

Uiteindelijk blijkt het een enorm ‘vruchtbare’ nacht te zijn, want naast tegen de 20 (verschillende) tapirs, zien we twee herten en een stekelvarken. Tussen 1 en 2 hadden wij de wacht en ook dan zien wij twee verschillende tapirs. Uiteindelijk worden wij door de gids om 4:15 wakker gemaakt en start de wandeling terug naar de lodge. Naast het feit dat slapen in een camouflaged house al een enorm bijzondere ervaring is, is de wandeling terug dit zeker ook! Het regent, het onweert en het is pikdonker. Het stroompje water dat wij op onze regenlaarzen moeten doorkruizen was de dag ervoor prima te doen. Echter na zo veel regenval lopen de regenlaarzen letterlijk vol met water. Een soppige weg terug naar huis dus ;)

Dag 3 (20 april); Na aankomst in de lodge nemen wij eerst een douche en genieten wij van een zweet-vrij lichaam (voor 5 minuten). Hierna stappen wij gelijk weer in de boot om onze weg te vervolgen naar de reserved zone van Manu jungle!

Boot Manu

Leuk feitje om te vermelden is dat de boot in de reserved zone niet aan de linkerkant mag aanmeren. Aan de linkerkant van de rivier leven namelijk ‘bush-people’. Deze mensen zijn ooit in aanraking gekomen met de beschaving, maar hebben vanuit traumatische ervaringen besloten zich af te sluiten van de beschaving. Drie jaar geleden zijn zij een lodge binnen gevallen, waarbij zij alles kapot hebben gemaakt en alle spullen van toeristen hebben meegenomen. Gelukkig waren de toeristen op dat moment aan een wandeling bezig en dus niet aanwezig. Eerder zijn er bij confrontaties doden gevallen. Bij aankomst in de reserved zone moeten wij ons eerst ‘inchecken’ en daarna vervolgen wij onze weg een plek naar Casa Matchiguenka Lodge, onze lodge voor nacht 3 en 4. Casa Matchiguenka lodge wordt beheerd en gerund door twee inheemse communities van de Matchiguenka stam.

Tussendoor maakten wij een stop waarbij wij overstapten op een catamaran om in een meer op zoek te gaan naar de giant otter (reuzenotter, in Marijn zijn top 5 van must see’s). Al redelijk snel zien we in de verte de reuzenotter al vissend af en toe boven water komen! Echter hier stopt ons schouwspel niet. Wat namelijk volgt zouden wij kunnen uitschrijven tot een boekwerk an sich, maar we zullen proberen het beknopt te verwoorden.

We stuitten op een van de holen van een reuzenotter-familie. Zij zijn druk in de weer, met vissen maar al snel blijkt ook met iets anders. Nabij hun hol bevindt zich namelijk een kaaiman waardoor terugkeren naar het hol voor de vissende otters geen optie is (althans, dat denken wij). Na een lang schouwspel waarin zowel de otters beten uitdelen, als ook de kaaiman probeert aan te vallen, komt de aap uit de mouw: in het hol bevinden zich namelijk 3 baby otters en de volwassen otters proberen de baby’s uit het hol te halen en ze onder te brengen in een ander hol (weg bij de kaaiman). De reden dat de kaaiman niet wegging bij het hol, ondanks de vele aanvallen van de otters, was dus dat er nog lekker voer op hem lag te wachten in het hol. Als eerste weten de otters twee baby’s veilig te stellen. Alle otters vertrekken daarna snel naar het tweede hol, waarbij wij op de catamaran achterblijven met de kaaiman en een piepende baby in het eerste hol. Gelukkig keren de otters al snel terug en weten zij ook de laatste baby veilig in en wel in hun bek naar hol 2 te vervoeren.

Otter met babyOtter Manu 2

Wat een verschrikkelijk uniek en bijzonder schouwspel om mee te hebben mogen maken! Bijkomstig feit is dat wij in de bomen om ons heen de brulapen horen en zien. Dit maakt het hele tafereel compleet. Hierna worden wij naar de lodge gebracht, waarin wij vroeg naar bed toe gaan.

Dag 4 (21 april); Wederom ging de wekker erg vroeg. Na het ontbijt lopen we ongeveer een half uur naar een ‘clay lick’, waar ara’s zich voeden met de klei, die allerlei mineralen bevatten. Hier hebben wij helaas geen geluk, aangezien geen ara zich laat zien. Nadien lopen we nog wat door de jungle, waarbij we uitleg krijgen over de planten.

Vervolgens stappen we in de boot en varen we een half uurtje en meren we aan de linkerkant(!) van de rivier aan. We gaan hier op zoek naar de wolaap. Al vrij snel worden we eerst getrakteerd op een invasie van doodshoofdaapjes.

Doodshoofdaapje

Na daarna nog een klein stukje doorgelopen te hebben, zien we ook de wolapen.

Wolaap

Nog voor het avondeten vertrekken we voor een night walk. Tijdens deze wandeling van ongeveer 2 uur, zien wij diverse spinnen, kikkers en vele insecten. Het hoogtepunt van de night walk volgt tegen het einde van de wandeling, waarbij we in een klein poeltje een jonge gladvoorhoofdkaaiman.

Kaaiman ManuSchorpioen spin

Dag 5 (22 april); We vertrekken wederom vroeg met de boot (5 uur), terug richting de cultural zone. Bij het checkpoint maken we weer een stop, waarbij we ook een wandeling van ongeveer een uur maken. Hierbij zien wij drie verschillende soorten apen, namelijk doodshoofdaapjes, witvoorhoofdkapucijnaapje en titi aapjes. Ook zien we hier blauwgele ara’s.

Titi aapjeBlauw gele ara

Hierna vervolgt een lange boottocht richting Bonanza Ecolodge. In de middag maken we een wandeling van 30 minuten naar een platform om vogels te spotten (Marijns minst favoriete onderdeel). Nadat we naar beneden zijn gelopen, start onze laatste night walk. Wij hopen hierbij met name een slang te zien. Wij zien deze ook daadwerkelijk, hoe klein deze dan ook is. Marijn zou echter zichzelf niet zijn als het zien van een ‘echte slang’ nog steeds in zijn top 5 zou staan. Verder zien we weer veel spinnen (Carmen haar minst favoriete dieren), kikkers en insecten en een muis.

Slang Manu

Dag 6 (23 april); Deze dag staat vrijwel alleen maar in het teken van terug naar Cusco komen. Vroeg in de ochtend zien wij een kleine familie Capibara’s. Maar het hoogtepunt komt helemaal het einde van de boottocht. Wij zien namelijk een Harpij arend. Onze gids vertelt ons dat hij deze pas 6x eerder heeft gezien en daarmee dus eigenlijk unieker is om te zien dan een jaguar (eerlijk is eerlijk hadden wij liever de jaguar gezien).

Harpij arend

Na een busrit van nog eens 7 uur komen wij rond half 8 aan in Cusco. Hier doen wij gelijk de nodige boodschappen, geven onze zeer vieze was af en trakteren wij onszelf op een heerlijke welverdiende warme douche.

De twee tours, vanuit Cusco, die hierna volgen komen in de volgende blog aan bod.

Liefs Carmen en Marijn

1. Loes Addicks:
    26 april 2019
    Hoewel ik al wel iets van jullie over jullie jungle tocht gehoord had, heb ik ademloos jullie spannende ervaringen gelezen. Wat een prachtige trip en wat een (wederom) schitterende foto's! Ik hoop dat dit de 'vervelende groep' doet vergeten!
  2. Opa en oma addicks:
    26 april 2019
    Kippenvel, wat hebben jullie veel gezien. Veel van de dieren kennen we ook van de dierentuin hier in Emmen, toch Marijn?
    Heel bijzondere ervaringen en beslist geen makkelijke trip, die wij ook weer met heel veel interesse gevolgd hebben, jullie zijn toppers!
  3. Joke:
    26 april 2019
    Pfffff, eerst maar 's even lekker uitrusten lijkt mij! Tjonge, jonge, jongelui, hoe slaan jullie al die ervaringen in jullie hoofd op??
    Wat een heerlijk otter verhaal!
  4. Ingrid:
    27 april 2019
    Wat bijzonder die redding van de babyottertjes. En wat een prachtige ervaring weer.