And so Ecuador starts

1 juni 2019 - Quito, Ecuador

And so Ecuador starts

Op 17 mei vertrokken we vanuit Tumbes met de bus richting Guayaguil,  in alweer het vierde land van onze reis: Ecuador! Na even een ruim half uurtje kwamen we aan bij de grens. Hier stapten we de bus uit en gingen we in de rij staan voor de immigratie. Het leek in eerste instantie hier goed geregeld, aangezien de balies van Peru en Ecuador naast elkaar zaten, erg handig vonden wij. Echter uiteraard ging ook dit op zijn zuid-Amerikaans: inefficiënt. Na ruim een uur en met de benodigde stempels, konden we de bus weer in op weg naar Guayaquil. De Venuzulaanse vluchtelingen wachtend bij de grensovergang zijn ons niet ontgaan hier..

We hadden in eerste instantie het plan om daar 1 nacht te slapen en dan direct de volgende dag door te gaan naar Quito. Dit om vanuit daar het belangrijkste voor ons van Ecuador te gaan boeken: namelijk de Galapagos. Echter onderweg besloten we om toch een dagje in Guayaquil te blijven om zo iets meer rust te hebben en de nodige andere zaken, zoals simkaarten te regelen.

De simkaarten waren al snel geregeld. Daarna zijn we wederom op zoek gegaan naar een bikini voor Carmen. Deze keer was de zoektocht een daverend succes, aangezien Carmen twee leuke bikini's wist te scoren! Foto's hiervan zien jullie waarschijnlijk tijdens de blog over de galapagos. Vervolgens hebben we de buskaarten geregeld voor de volgende dag richting Quito en zijn we nog op zoek gegaan naar munten.

De volgende dag zijn we in alle vroegte weer opgestaan om met de bus van Guayaquil naar Quito te gaan, een busrit van op papier in totaal 9 uur. En ja, jullie raden het al, dit duurde natuurlijk een uur of 2 langer dan gepland. Hoewel de bus beduidend minder comfortabel was dan de Cruz del Sur bussen in Ecuador, was het dankzij Netflix een prima rit. Na ingecheckt te hebben in het Secret Garden hostel, hebben we gegeten bij een pizzeria om de hoek, omdat met name Marijn daar erg zin in had ;)

Foto vanaf secret garden Quito

De eerste echte dag stond in het teken van een cruise boeken naar de Galapagos. Na lang zoeken en beraad hadden we bijna besloten een bepaalde cruise te gaan doen, maar op het allerlaatste moment kregen we via een kennis (Quirijn) van Marijn nog een andere optie. Deze bleek bijna $600 dollar per persoon goedkoper, omdat het een "vriendenprijsje" was. Dus wij zijn meteen in een taxi gestapt en naar dat kantoor gereden waar wij een aanbetaling hebben gedaan!

De volgende dag moesten wij het overige deel storten op de rekening (dit hebben wij beiden in Nederland nog nooit gedaan), maar omdat dat nog wel is een gedoe kan zijn, bood Quirijn aan om te helpen. Uiteindelijk bleek het deze keer enorm simpel en stonden we binnen 5 minuten weer buiten. Quirijn was met name verbaasd dat we direct aan de beurt waren, want normaal moet je volgens hem minimaal een half uur in de rij staan. Omdat het allemaal zo voorspoedig ging, hebben we Quirijn daarna getrakteerd op een kop koffie als bedankje. In de middag hebben we vooral rustig aan gedaan.

De dag erna zijn we weer op zoek gegaan naar zwemkleding, maar deze keer voor Marijn. Ruim 2 weken Galapagos vraagt ook voor een man meer dan 1 zwembroek.. Ook dit kostte weer behoorlijk wat moeite, maar uiteindelijk in een winkelcentrum in het noorden van Quito een leuke zwembroek gevonden, maar deze bleek niet de juiste maat. Uiteindelijk bleek de juiste maat wel in een winkelcentrum in het zuiden van Quito te zijn, dus lieten wij deze reserveren. Maar omdat Quito bijna 70 km lang is, besloten we tijdens de taxirit daarnaartoe toch maar uit te stoppen bij ons hostel en op een later tijdstip te gaan. Het verkeer stond namelijk, zoals heel veel vaker, muurvast.

De volgende dag zijn we naar Mindo gegaan, een klein rustig plaatsje dat volledig omgeven is door groen en op ongeveer 2,5 uur rijden van Quito. Op de eerste dag hebben we een tour gedaan over hoe chocolade wordt gemaakt. Erg vermakelijk, maar belangrijker nog heel erg lekker, want we mochten heel veel proeven.

Chocolade tour 1Chocolade tour 2

De volgende morgen zijn wij met een taxi naar het nevelwoud gegaan om daar een wandeling te maken. Eerst werden we met een kabelkarretje over de rivier naar de andere kant gebracht, waar we zijn gaan wandelen.

Cabelcart seite cascadas

De natuur is mooi met in totaal 7 watervallen verdeeld over 3 verschillende wandelroutes. Bij de meeste watervallen mag je ook zwemmen, maar aangezien het niet erg warm was, besloten wij om dit niet te doen. Wij vonden vooral het eerste gedeelte erg fijn richting Cascada Reina, omdat we daar helemaal niemand zijn tegengekomen.

Moe maar voldaan kwamen we rond een uur of 15 weer bij ons hostel. Na even gerust en gegeten te hebben, zijn wij een avondwandeling gaan maken.

Waterval 1 MindoWaterval 2 MindoWaterval 3 Mindo (Reina)

Aan het begin van de avondwandeling vertelt de Canadese gids het een en ander en ook dat hij juist die dag was gebeld en een slang uit een huis heeft gered. Hij laat ons de slang zien en vraagt of iemand deze wil vasthouden, zodat hij de zaklampen in orde kan maken voor de wandeling. Marijn, die tijdens de avondwandelingen juist op zoek is naar slangen, biedt zich aan. Na nog wat verdere uitleg over de slang, stopt de gids hem weer in de zak, om deze de volgende dag (het is namelijk een dagactieve slang) in de natuur vrij te laten.

Slang Mindo 1Slang Mindo 3

Tijdens de nachtwandeling, zien we diverse kikkers, insecten, vleermuizen en een muis. Hoewel op meer gehoopt was het toch weer een leuke en interessante wandeling.

De volgende dag pakken we weer de bus richting Quito, maar over onze avonturen daar en verder lezen jullie de volgende keer.

Liefs Carmen en Marijn

1. Jesse en Renée:
    1 juni 2019
    Cool! Het ziet er weer prachtig uit daar :) benieuwd naar de foto’s van de Galapagos straks ook!
  2. Loes:
    1 juni 2019
    Stoer, hoor, zo'n slang vasthouden! Ik moet er niet aan denken! En schitterend, die watervallen!! Dikke kus!!
  3. Opa en oma addicks:
    1 juni 2019
    Wij zijn zo blij, dat het badgoed geregeld is !!!.
    Gekheid natuurlijk, maar ook deze keer weer een prachtig verhaal, opnaar de Galapagos,.
    Kus van Opa en Om
  4. Margot:
    3 juni 2019
    Twee weken Ecuador!! Er is hier een klein mannetje die niet kan wachten op de verhalen en vooral ook de foto's! 7 jaar en nu al zijn hartewens :-)