Quito part II

5 juni 2019 - Quito, Ecuador

Quito part II

Nadat wij uit bosrijke sferen weer terugkwamen in Quito hebben wij de draad van voor Mindo opgepakt. We zijn namelijk bij terugkomst in Quito gestart met de tocht naar het winkelcentrum in het zuiden voor Marijn zijn zwembroek. Wij hebben hiervoor de bus genomen, omdat dit slechts 0,25 dollarcent kost. Het maakt in Quito niet uit waar je op de bus stapt of waar je uitstapt, de prijs is altijd 0,25 dollarcent. Na waarschuwingen in het hostel op mogelijke berovingen in de bus zijn wij gewapend met de moneybelt in de bus gestapt. Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum lopen wij gelijk de desbetreffende winkel binnen waar 4 dagen geleden Marijn zijn zwembroek voor 1 dag achter zou worden gehouden. Waar wij aan de ene kant soms moedeloos worden van de inefficiëntie heeft het hier zijn vruchten afgeworpen. Toen wij aan een medewerker vroegen om de zwembroek in Marijn zijn maat was eerst zijn antwoord dat zij die niet hadden. Toen Marijn vervolgens aangaf dat deze 4 dagen geleden achter zou worden gehouden werd de zwembroek opeens tevoorschijn getoverd. Iemand had de zwembroek wel achter zien liggen, maar begreep niet helemaal waarom. Maar he, hij ligt daar prima, dus waarom zou je hem opruimen?

Hoe dan ook, ook hier zijn wij voor zwemkleding geslaagd! Galapagos ready?

De dag erna, op maandag, zijn wij met een aantal mensen uit het hostel de free walking toen gaan doen. Hier werden wij in Quito onder andere meegenomen naar Basilica del Voto Nacional en een hele leuke straat La Ronda.

Kerk Quito

Hier bevind zich onder andere een ijswinkel waar in totaal 600 verschillende smaken zijn (niet altijd alle 600 beschikbaar) en waar zij dus elke 3 dagen alle smaken omwisselen. Na de free walking tour zijn wij in de middag naar de Mitad del Mundo gegaan, ook wel de evenaar! De tour die wij op de plek zelf kregen was ontzettend gehaast en vonden wij daarom storend, maar er werden verschillende proefjes gedaan om de evenaar ‘aan te tonen’ die wel leuk waren. Zo werd er met water gedemonstreerd wat er gebeurt als dit op de evenaar door de gootsteen valt, aan de rechterkant en aan de linkerkant. Erg interessant!

Mitad del Mundo

De dag hierna wilden wij terug naar La Ronda, maar omdat Carmen zich niet lekker voelde hebben wij die dag eigenlijk niets gedaan. Marijn is in de middag gaan lunchen bij een Venezolaans arepa tentje om de hoek van het hostel. Deze waren fantastisch lekker!

De dag hierna vertrekken wij vanuit het hostel naar eenzelfde hostel, maar dan in Cotopaxi. Wij hebben hier zien in: midden in de natuur, geen bereik, geen wifi, een 24-uur jacuzzi en het belangrijkste: slapen in een hobbit huisje! Iets na 12 uur komen wij aan in het hostel waar wij eerst met alle mensen lunchen. Daarna worden we naar ons hobbit huisje gebracht. Wat is deze schattig!

Hobbit huisje

In de middag vertrekt Marijn met alle nieuwe mensen naar watervallen toe, een hike van ongeveer 2/2,5 uur. Omdat Carmen zich nog steeds niet lekker voelt duikt zij eerst drie kwartier in de jacuzzi (die zij helemaal voor zichzelf heeft) en slaapt vervolgens nog eens 1,5 uur. Pas op het moment dat Marijn terugkomt wordt Carmen weer wakker.

Samen zijn we naar de gemeenschappelijke ruimte gegaan waar de sfeer van Secret Garden Cotopaxi was zoals wij het alle dagen hebben ervaren: de openhaard stond aan, er waren mensen aan het kaarten, andere mensen waren op de gitaar aan het spelen en mensen hebben continu gesprekken met elkaar. Het is huiselijk en enorm gezellig en ongedwongen. De volgende dag stappen wij op advies van zowel Robbert als Carolien in de auto om afgezet te worden bij de paarden. Wij gaan namelijk paardrijden. Echt waar. Bij aankomst bij de paarden zien we al snel dat ze enorm goed getraind zijn, wij voelen ons daarom samen met de groep gerustgesteld om op het paard te stappen. Na een beknopte uitleg in het Spaans worden wij een voor een in het zadel gehesen waarna de tocht van ongeveer 3 uur begint. Wij beginnen braaf stapvoets, maar tijdens de tocht zijn we een heel aantal keer ook in draf gegaan en soms zelfs in galop! Het is een ontzettend mooie tocht, de natuur om ons heen is prachtig en eerlijk is eerlijk wij vinden het echt heel erg leuk om te doen!

Paardrijden Cotopaxi

In de avond zitten we wederom met een hele groep bij elkaar voor het avondeten en duiken wij vroeg het bed in. De volgende dag hebben wij de optie om weer een hike van 6 uur te gaan doen. Maar omdat wij eigenlijk de locatie en de sfeer zo chill vinden besluiten wij deze hike aan ons voorbij te laten gaan. Wij chillen dus de hele ochtend en middag in de gemeenschappelijke ruimte met de hele groep en genieten hier enorm van! Rond een uur of 3 staat het busje voor en worden we weer terug naar Quito gebracht.

Die dag erop, zaterdag, staat er weer een compleet nieuwe ervaring klaar voor ons: wij gaan namelijk naar een kennis van Marijn toe (hij is Nederlands) om daar te barbecueën met hem, zijn vrouw en een aantal Ecuadoriaanse vrienden. Deze barbecue zou starten rond 12 uur, maar uiteindelijk begint het pas na 14:00.. Dit hele festijn is natuurlijk grotendeels in het Spaans. In het begin een beetje onwennig, maar aangezien het bier-drink-tempo gelijk staat aan een gemiddelde carnaval dag komen we snel in. Hoewel wij niet alle grapjes kunnen meekrijgen, zijn we wel in staat soms zelf een grapje te maken, waar ‘ons publiek’ bulderend op reageert. Rond 19:00 in de avond vertrekken wij weer naar ons hostel toe.

De volgende ochtend aan het ontbijt leren wij een Duitse jongen kennen. Aangezien wij eerst naar de kapper toegaan voor Carmen, spreken wij met hem af in de middag bij dezelfde arepa tent, als waar Marijn eerder gegeten heeft, te gaan eten. Alex, de Duitse jongen, blijkt ontzettend gezellig te zijn en uiteindelijk zijn wij met hem naar La Ronda gegaan waar we naar het ijstentje zijn gegaan. In de avond in het hostel zien wij ook weer twee Nederlandse meiden die wij in Cotopaxi hebben leren kennen. Samen met Alex, Loes (what’s in the name!) en Fenna hebben wij een leuke laatste avond in Quito.

Laatste avond in Quito?!

Ja zeker. Want: de volgende dag (vandaag terwijl wij dit schrijven) start ons Galapagos avontuur! Bepakt, vol energie en zelfs met een hese stem aan Carmen haar kant sluiten wij het Quito avontuur af. Wij hoeven niet te vragen of jullie nieuwsgierig zijn naar onze avonturen op Galapagos (want dat zijn jullie), dus de volgende blog gaat daarover!

Liefs Marijn & Carmen

1. Loes Addicks:
    5 juni 2019
    Zo afwisselend , wat jullie allemaal meemaken! Jammer, dat Carmen zich wat minder voelde, maar soms geeft het lichaam gewoon aan: Tot hier en niet verder ! Zo kun je er daarna weer fris en fruitig tegenaan !!
  2. Heike:
    5 juni 2019
    Oh jullie doen en zien zoveel!! Echt leuk maar ga dat maar eens allemaal onthouden ;) goed dus dat jullie de blog hebben.
    Ennuh... Marijn op een paard?!? Die had ik ff niet zien aankomen! Haha!
  3. Herman J.A. Jansen:
    5 juni 2019
    Dit was zo te lezen een zeer sociale periode met personen vanuit diverse windstreken.
    Naast alle dieren op de Galapagos eilanden, krijgen we natuurlijk wel de bikini's en de zwembroeken te zien hé in het volgende verhaal.
  4. Opa en oma addicks:
    5 juni 2019
    Eerst eens 2 keer gelezen, wat een verhaal weer, jullie ( en wij daarom ook) maken wel heel veel mee op alle fronten, zelfs Marijn op een paard? En nu dan on Galapagos (jullie droom).
    Lieverds, geniet er met volle teugen van.
  5. Joke:
    5 juni 2019
    Wat ik mij tijdens het lezen de hele tijd afvroeg is: welke ijssoort hebben jullie uiteindelijk gekozen...….
    Enne Marijn, als je volgende keer gaat paardrijden, graag ietsje rechterop zitten (tja, je bent FT-er of niet, borst vooruit!..... ;-).
  6. Ingrid:
    5 juni 2019
    Wat een schattig Hobbithuisje. fijn dat jullie het zo leuk hebben. Ik ben reuze benieuwd naar jullie Galapagosavontuur. Veel plezier.