Galapagos baby

19 juni 2019 - Galapagos Islands, Ecuador

Galapagos baby

Oké deze blog kunnen we kort houden: Galapagos is fantastisch! Hieronder velen foto’s om dat te bewijzen. Omdat wij toch ook wel graag willen vertellen wat we allemaal gedaan hebben gaan wij jullie dag voor dag meenemen. Pak lekker wat drinken voor jezelf en geniet mee met ons Galapagos avontuur!

Dag 1 (3 juni); Vanuit Quito zijn wij via Guayaquil (alle vluchten naar Galapagos gaan via Guayaquil) naar Isla Baltra gevlogen. Baltra is een klein eilandje boven Isla Santa Cruz waarop alleen het vliegveld te vinden is. Na een goede vlucht stonden wij te wachten op onze bagage. Bij aankomst wordt alle bagage van alle passagiers in een ruimte verzameld, waarna speurhonden ze grondig besnuffelen. Ons vermoeden is dat zij zoeken naar planten, dieren (om het ecosysteem niet te beïnvloeden) en wellicht ook op drugs. Nadat de bagage was vrijgegeven zijn wij met een bus naar de boot toegebracht. De medewerker van de bus heet Darwin, heel toepasselijk toch? Nog geen 1 minuut in de bus spotten wij lopend over de weg al de eerste landleguaan. Dit is nog eens een goed begin van ons avontuur! De boot brengt ons naar Santa Cruz waarna wij met twee andere Nederlanders de taxi delen om naar Puerto Ayora gebracht te worden. Ondertussen hebben wij ook al onze eerste zeeleeuw gespot. Over zeeleeuwen gesproken: voor de mensen die ook naar Galapagos gaan, willen wij een uitdaging meegeven: kom een dag door zonder een zeeleeuw te zien (of te horen).

Na aankomst in ons hostel boeken wij gelijk voor de dag erna de boot van Isla Santa Cruz naar Isla Isabela. Vervolgens huren wij twee snorkels en vertrekken wij te voet naar Tortuga Bay (& Playa Mansa). Het is een leuke, en heerlijke warme, wandeltocht van ongeveer 3 kwartier die uitkomt bij een langgerekt strand. Bij dit strand is de stroming van het water te sterk waardoor je hier niet mag zwemmen, maar aan het einde van het strand kom je bij een kleiner inhammetje uit. Dit inhammetje is Playa Mansa en hier kan je heerlijk zonnen en zwemmen. In het tussenstuk tussen de twee stranden is een mangrove te vinden en hier wemelt het van de zeeleguanen.

Carmen playa MansaLeguanen Tortuga bay

(p.s.: zie hier bikini-aanwinst-1)

De eerste snorkel ervaring is op dit strand helaas minder succesvol te noemen. Allereerst blijkt dat een snorkel stuk is: Carmen hapt bij de eerste poging een volle slok zeewater naar binnen. Marijn is nog even bezorgd dat Carmen als snorkel-rookie niet weet welk deel in haar mond moet (..) maar ook Marijn wordt getrakteerd op een zoute slok. De snorkel blijkt helaas niet afgesloten te zijn en is dus onbruikbaar. Ook het water is troebel, waardoor er sowieso niets te zien valt onder water.

Na een simpele hap in Puerto Ayora duiken wij vroeg ons bed in.

Dag 2 (4 juni); In alle vroegte staan wij op om op tijd (6:30) in de haven te zijn. Om 7 uur ’s ochtends vertrekken namelijk de eerste ferry’s van Santa Cruz naar Isabela. De boottocht doet er zo’n twee uur over. Al gauw wordt tijdens deze overtocht duidelijk dat wij gelukkig weinig last hebben van zeeziekte: de zee is redelijk onstuimig waarmee de boottocht wat turbulent is. Aangekomen op Isabela worden we allereerst warm ontvangen door een flink aantal zeeleeuwen en pinguïns! Hierna pakken wij een taxi naar het centrum van Villamil. De taxi chauffeur zet ons af bij een in zijn woorden economisch hostel: 20 dollar voor een kamer (voor Galapagos begrippen is dit inderdaad economisch). Echter blijkt dat dit een prijs per persoon is en niet per kamer. Carmen had in dit soort ‘grapjes’ geen trek, maar met wat onderhandelen konden wij hier voor 30 dollar per nacht met zijn tweeën verblijven. Op Isabela wilden wij heel graag de Los Tuneles tour doen, dus nadat wij alle spullen hebben gedropt zijn wij hiervoor op onderzoek uitgegaan. Helaas wordt ons al snel duidelijk dat er geen prijs gaat zijn lager dan 100 dollar per persoon en dit slechts voor een 5 uur durende tour. Met heel veel pijn in ons hart besluiten we dus deze tour niet te doen in de overtuiging dat wij tijdens de 8 daagse cruise vast ook veel van al het moois onderwater tegen gaan komen!

Vervolgens zijn wij langs een van de langste stranden van de Galapagos eilanden gaan lopen (ongeveer 3 kilometer); van Villamil naar Playa Playita. Ook dit strand delen wij weer met veel zeeleguanen!

Carmen Playa PlayitaLeguanen

(p.s.: zie hier bikini-aanwinst-2)

Na Playita lopen wij door naar Playa de Amor en naar een lavatunnel.

Marijn lavabrug

Hierna besluiten wij terug te lopen via het centrum van Villamil naar Concha Perla. Over Concha Perla hebben wij veel goede snorkelverhalen gehoord dus willen wij graag onderzoeken of dit de huur ook waard is.

Aangekomen bij Concha Perla ontdekken wij een nieuwe definitie van ‘mind your step’ de vlonder die ons naar de snorkelspot brengt wordt namelijk beheerd en toegeëigend door zeeleeuwen. Het is letterlijk over zeeleeuwen heenstappen. Sommigen willen nog wel hun kop optillen, maar sommige verroeren letterlijk geen vin (flipper) als je langsloopt. Wij beseffen ons steeds meer dat wij op deze eilanden echt te gast zijn in een dierenrijk. Zo ontzettend bijzonder om mee te mogen maken!

mind your step Concha Perla

Ook op de snorkelplek zelf zijn er diverse zeeleeuwen actief; de trap om het water in te komen is namelijk ook bezet door speelse zeeleeuwen! Wij nemen ons voor de volgende dag hier met snorkelspullen terug te komen.

In de avond boeken wij voor de volgende ochtend een tour naar de vulkanen Sierra Negra en Chico.

Dag 3 (5 juni); Wederom gaat de wekker vroeg, deze keer voor de pick up voor de tour naar de vulkanen. Na een rit van ongeveer 30 minuten komen wij aan bij de start van de hike die ons naar het uitzichtpunt van de vulkanen gaat brengen. De groep bestaat uit 8 mensen en al snel wordt duidelijk dat ons hike tempo beduidend hoger ligt dan van de rest. De heenweg is veelal vals-plat omhoog en is mistig. Wij zien dus eigenlijk vrij weinig. Na ongeveer 3 kwartier lopen komen wij bij een uitzichtpunt aan op Sierra Negra (een vulkaan met een doorsnede van 10 kilometer) wanneer de mist/wolk net even wegtrekt. Dit geeft ons de mogelijkheid de immense grootte van de vulkaan te zien.

Vulkaan Sierra Negra 3Vulkaan Sierra NegraVulkaan Sierra Negra 2

Na dit uitzichtpunt is het nog een klein stukje naar het hoogste punt, waar wij het uitzicht over het noordelijk gedeelte van het eiland te zien krijgen. Erg mooi en indrukwekkend!

Uitzicht vulkaan Chico 3Uitzicht vanaf vulkaar Chico

Hierna vervolgen wij onze weg naar beneden, over lavagesteente richting vulkaan Chico. Deze vulkaan is eigenlijk niets meer dan een uitloper van de vulkaan Sierra Negra. De vulkaan Chico is niet erg boeiend, maar de tocht is erg vermakelijk en divers met mooie gesteentes.

Lavagesteente Chico 2Lavagesteente Chico 3Lavagesteente ChicoUitzicht vulkaan Chico 2

Nadat wij via dezelfde weg zijn teruggelopen hebben wij ongeveer 18 kilometer gelopen. Hierna worden wij weer teruggebracht naar het centrum van Villamil, met op verzoek van Marijn een korte stop bij een lagune om flamingo’s op te foto te zetten.

Flamingo's Isabela

Nadat wij in de middag onze zwemkleding hebben aangetrokken en snorkels hebben gehuurd vertrekken wij naar Concha Perla om te snorkelen met zeeleeuwen. Althans, dat wilden wij. Helaas zijn er op het moment dat wij daar waren geen zeeleeuwen actief, maar wel is het voor Carmen een goede oefening met snorkelen. Ook wordt ons op een gegeven moment de kracht van water duidelijk gemaakt. Zonder dat wij er erg in hebben worden wij meegenomen in een stroming. Nadat Marijn dit opmerkt proberen wij terug te zwemmen; hierbij blijft met name Carmen op dezelfde plek, zonder vooruit te komen. Na een klein paniek momentje komen er Amerikanen met flippers aan, die Carmen mee kunnen nemen naar de plek zonder stroming. Een goede les gelijk: liever snorkelen met flippers dus!

De man bij wie wij de snorkels hebben gehuurd komt nadat wij op de dock staan net het water uit en vraagt ons of wij ook de schildpad hebben gezien. Nee dus! Hij is ontzettend aardig om gelijk met ons het water in te duiken en ons de schildpad aan te wijzen.

Schildpad Concha PerlaCarmen Concha PerlaMarijn Concha Perla

Nadat wij de snorkelspullen ingeleverd hadden, hebben wij voor de dag daarna weer boottickets geboekt om terug te gaan naar Santa Cruz.

Dag 4 (6 juni); Het zal jullie niets verbazen, maar ook deze dag zijn wij in alle vroegte opgestaan. In het donker komen wij nog aan in de haven en uiteindelijk om half 7 vertrekken wij met de boot. Deze keer is het water een stuk rustiger en dus ook de boottocht. Aangekomen in Santa Cruz moeten wij deze keer een flink stukje lopen naar ons hostel, waarbij wij gelijk de andere kant van Puerto Ayora meekrijgen. Deze dag besluiten wij nog een keer naar Playa Mansa te gaan en daar lekker te genieten van een rustige dag (want ja, daarvoor hadden we het echt heel zwaar..). Maar om te compenseren voor al deze rust hebben wij die avond zowaar weer eens zelf gekookt! En dat voor de tweede keer in Ecuador, het moet toch niet gekker worden.

Dag 5 (7 juni); Deze dag kunnen wij uitslapen, ware het niet dat ons ritme nu zodanig op vroeg is ingesteld dat wij om 6 uur ’s ochtends klaarwakker zijn. Ach, the early bird catches the worm, zullen we maar zeggen. Wij besluiten deze dag wederom snorkels te huren en de boottaxi naar Las Grietas te nemen. In de haven staan verschillende bankjes, waarbij wij niet hoeven te denken dat deze voor ons zijn bedoeld. Onderstaande foto spreekt boekdelen.

Zeeleeuw bankje

Tussen twee rotswanden in bevind zich hier kraakhelder water waar veel vissen te vinden zijn. Een ontzettend leuke plek vooral om te snorkelen, hoewel het onderwaterleven niet heel erg boeiend is. Na Las Grietas nemen wij de boottaxi terug en lopen wij naar Playa Estacion. Een schattig klein strandje waar we tijdens het snorkelen een aantal roggen hebben gezien. Om onszelf te belonen voor het koken die avond daarvoor, zijn wij deze avond weer netjes uiteten gegaan.

Las Grietas 3Las GrietasLas Grietas 2

Dag 6 (8 juni); Voor in de middag hebben wij de boot geboekt om naar Isla San Cristobal toe te gaan. De ochtend bestaat daarom dus uit het bezoeken van souvenirwinkeltjes (daar zijn er in Puerto Ayora gelukkig tientallen van). De oversteek naar San Cristobal is weer wat onstuimiger, maar niets wat wij niet aankunnen. Na aankomst in San Cristobal zijn we naar het hostel gelopen en hebben wij ons opgefrist. Hierna neemt Marijn Carmen mee uit eten en zo genieten wij van de laatste avond voor de cruise!

Dag 7 (9 juni); In de ochtend hebben wij rondgelopen door Puerto Baquerizo Moreno. Op sommige momenten is het uitkijken voor de zeeleeuwen, omdat ze hier echt overal liggen!

Standbeeld

(kunnen jullie het levende object in dit kunstwerk ontdekken?)

Om kwart voor twaalf staan wij al trappelend op de pier te wachten voor de cruise! Hiermee sluiten wij dan ook deze blog af. Wij hadden als voornemen heel Galapagos in een blog te gieten, maar omdat er zoveel te vertellen valt hebben wij op dit punt toch besloten het in twee delen te posten:

Deel 1: Voor de cruise
Deel 2: Vanaf de cruise

Kortom: in de volgende blog worden jullie getrakteerd (hopen wij) op nog meer Galapagos verhalen!

Liefs Marijn & Carmen

1. Jesse en Renée:
    19 juni 2019
    Prachtig! Ben benieuwd naar de cruise :)
  2. Margot:
    Wow super hoor! Enjoy!
  3. Loes Addicks:
    19 juni 2019
    Mooie bikini’s, Carmen! De moeite van het zoeken waard! En verder: fantastisch! Wat een belevenis, kan niet wachten op de volgende Galapagos blog!
  4. Ingrid:
    19 juni 2019
    Heel bijzonder. Wat een mooie ervaring
  5. Herman J.A. Jansen:
    19 juni 2019
    “Which we were there” zo jullie mooie ervaringen te lezen! 😘
  6. Ilona:
    19 juni 2019
    Veel plezier, geniet van al het moois! ( en het eten, wel of niet zelf gekookt).
  7. Steph:
    (L)
  8. Stephanie:
    19 juni 2019
    Te gek!! Bucketlist hoor, deze eilanden. Heel benieuwd naar de volgende blog.. Geniet!
  9. Jacqueline:
    wauw
  10. Opa en oma addicks:
    20 juni 2019
    Wat zullen hebben jullie weer een fantastische reis gemaakt, het pleizier straalt er weer van af en wij genieten er ook zo van. Nog een mooie tijd in colombia en liefs van Opa en Oma