Arequipa bound

5 mei 2019 - Arequipa, Peru

Arequipa bound

Wij vierden koningsnacht in de nachtbus van Cuzco naar Arequipa, dit was een Koningsnacht zoals wij hem nog nooit hebben gevierd! Rond een uur of 8 ’s ochtends kwamen we aan bij ons hostel. Hoewel wij redelijk geslapen hadden in de nachtbus, waren wij toch nogal vermoeid, maar aangezien we deze keer niet direct onze kamer in konden zijn we eerst maar een beetje rond gaan dolen in Arequipa. In Nederland hadden wij op koningsdag in de ochtend exact hetzelfde gedaan, maar het voelt toch net iets anders ;)

Wij zijn als eerste naar het Santa Catalina klooster gegaan, waar tot ongeveer 40 jaar geleden nonnen 400 jaar lang afgezonderd van de buitenwereld leefden. Wij kunnen wel zeggen dat een bezoekje aan het klooster de moeite waard is, want het is behoorlijk indrukwekkend. Het is een soort stad in de stad met sprekende kleuren.

Klooster 3Klooster 2Klooster 1

Vervolgens hebben wij een tweedaagse tour geboekt naar de Colca Canyon, die de volgende dag zou starten. Omdat onze vermoeidheid toch behoorlijk was, zijn we daarna even gaan relaxen in ons hostel, maar omdat het toch koningsdag was zijn wij daarna op zoek gegaan naar een plek om dit tot enigszins te vieren. Wij zijn daarom naar het Wild Rover hostel gegaan. Wij hebben het voorzichtig gevierd, omdat de tour naar de Colca Canyon de volgende dag al om 3 uur ’s ochtends zou starten. Zucht.

Zoals gezegd moesten we de volgende dag om 3 uur klaarstaan voor onze tweedaagse tour naar de Colca Canyon. Onze groep bestond uit in totaal 5 personen, inclusief de gids. De tour begon met een busrit van in totaal ongeveer 4 uur. Na een uur of drie gingen we ontbijten om vervolgens nog ongeveer een uur door te rijden naar de eerste stop. We stopten bij Cruz del Condor, een plek waar zeer regelmatig condors te zien zijn. Wij hadden het geluk dat wij de condors zeer goed konden bekijken. Vlak na ons arriveerden nog meer bussen met toeristen, maar toen waren alle condors gevlogen.

Condor

Na daarna nog een klein stukje te zijn doorgereden, begon de tweedaagse hike door de Colca Canyon. Wij hadden vooraf bijna afschrikwekkende verhalen gehoord over hoe zwaar deze was en werden geadviseerd de driedaagse trek te doen. De eerste dag zou  met name heel erg lang zijn en sommige mensen zouden pas rond 8 uur ’s avonds in Sangalle zijn voor de overnachting.  Vanwege de wedstrijd van Ajax in de halve finale van de Champions League kozen wij toch voor de tweedaagse tour.

Wij begonnen uiteindelijk rond een uur of 10:00 aan de wandeling. Het eerste deel van de hike bracht ons in ongeveer 2 uur tot onderin de canyon. Na vervolgens een klein stukje omhoog te zijn gelopen, kwamen we aan bij onze lunchplaats. Dit is de plek waar je de eerste nacht zou slapen bij een driedaagse hike.

Colca Canyon 1Colca Canyon 2

Na de lunch vervolgden we onze hike via “Inca flat terrein” naar uiteindelijk Sangalle. Wij kwamen al rond een uur of 15:15 aan bij onze lodge in Sangalle. Als wij alleen (ook zonder gids) waren gegaan, dan waren wij daar nog een stuk vroeger, want wij moesten regelmatig wachten op de rest van de groep, maar ook op onze gids (hoewel hij het niet met zoveel woorden heeft gezegd hebben wij hem compleet uit deze hike gelopen). Eenmaal aangekomen bij Sangalle namen wij een heerlijke verfrissende duik in het zwembad.

Sangalle

De volgende ochtend ging de wekker weer rond 4:15, omdat we om 4:30 zouden vertrekken. Uiteindelijk vertrokken we pas rond een uur of 5:00, omdat we eerst nog een coca thee hebben gedronken. Dag twee betekende klimmen, klimmen en klimmen, want we moesten van Sangalle (hoogte 2200 meter) naar de bovenkant van de Canyon komen (hoogte 3200 meter). Onze gids vertelde ons dat het ongeveer 3 tot 3,5 uur zou duren om boven te komen. Vol goede moed begonnen wij aan de klim. Rond een uur of 6:00 begon het  langzaam licht te worden en dit was het moment dat wij wederom onze gids en de rest van de groep gedag zeiden en met z’n tweeën doorgingen. Na ongeveer 1:45 minuten lopen kreeg Marijn een beetje last van de zogenaamde hongerklop, aangezien we deze hike gestart waren zonder ontbijt, die zou namelijk pas bovenaan de canyon zijn. Uiteindelijk kwamen wij naar ongeveer 2 uur en 15 minuten, moe maar voldaan boven.

Colca Canyon Carmen & Marijn

De rest van de groep volgde na een ruime 20 minuten en na nog 15 minuten op vlak terrein gelopen te hebben, volgde dan eindelijk het welverdiende ontbijt.  Hoewel we vooraf erg twijfelde of we 2 of 3 dagen wilden doen, zijn wij uiteindelijk erg blij met de 2-daagse hike, omdat wij denken dat wij ons bij de 3-daagse hike zouden gaan vervelen.

Vervolgens redden wij via een aantal stops met uitzichtpunten terug naar Arequipa.

De dag daarop, 30 april stond in het teken van Tottenham – Ajax. Ook nu gaan we er gemakshalve weer vanuit dat jullie niet onder een steen leven, dus dat jullie de uitslag hiervan weten. Verder die dag rustig  aan gedaan en behoudens het kopen van bustickets richting Ica niet veel gedaan.

De volgende dag zijn wij een beetje rond gaan struinen door Arequipa. Zo zijn wij onder andere naar een uitzichtpunt gegaan en door Callejon del Solar gelopen. Callejon del Solar staat bekend als een niet zo toeristisch wit wijkje in Arequipa. Wij vonden het er schattig uitzien, maar de auto’s die er geparkeerd stonden vonden wij nogal misplaatst.

Uitzichtpunt 2 ArequipaUitzichtpunt ArequipaCallejon del SolarCallejon del Solar

In de middag zijn wij gaan relaxen bij het zwembad van ons hostel. In de namiddag zijn wij naar sunset rooftop bar gegaan om te genieten van een cocktail en de sunset over Arequipa.

Sunset Arequipa

Omdat wij eigenlijk in de nacht van 1 op 2 mei al de bus wilden pakken naar Ica, maar deze al volgeboekt was, hadden wij een extra dag in Arequipa. Deze extra ochtend stond daarom in het teken van de hobby van Marijn zijn vader en stiekem Marijn zijn nieuwe hobby, namelijk munten verzamelen. Na een lekker lunch bij La Despensa (een aanrader!) hebben wij de rest van de middag rustig in ons hostel gechilld en de tijd verdeelt tussen het lezen van een boekje en het spelen van een kaartspelletje.

Uiteindelijk hebben wij de taxi gepakt naar de bus terminal, waar onze nachtbus om 21:30 zou vertrekken richting Ica en het volgende onderdeel van onze reis.

Voor iedereen, maar speciaal voor de altijd oplettende Herman:

Liefs Carmen en Marijn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Herman J.A. Jansen:
    5 mei 2019
    Hé kanjers (je moet wel wanneer je naam twee keer voorkomt in de blog 😜) weer enorm genoten van jullie verslag! Was ik er maar bij, komt toch wel in mij op.
    En natuurlijk, dat jullie iedereen er uit lopen/hicken, is daarvoor de basis gelegd in Chili 😃