Dat was ‘m dan: daag Nederland!

31 januari 2019 - Santiago, Chili

marijn en carmen

Dat was ‘m dan: daag Nederland!

Allereerst een big shout out naar iedereen die ons op welke manier dan ook heeft gesteund in de afgelopen weken en maanden. Het vliegtuig instappen met een ‘backpack’ vol met liefde geeft het begin van de reis een kickstart!

Vele en diverse to-do’s hebben ons de afgelopen maanden bezig gehouden maar wij hebben een gerust gevoel: alles lijkt geregeld, aangeschaft, verhuurd, verkocht en wat dan nog meer. Carmen heeft naast fietssleutels (van een fiets met 2 lekke banden) letterlijk geen enkele sleutel meer. Niets dat haar op dit moment nog letterlijk ergens ‘binnenlaat’ in Nederland. Als dat niet het teken is dat het tijd is om te gaan, wat is het dan wel?

Onze vlucht zou gaan op 30 januari vanaf Amsterdam naar Madrid en vanaf Madrid naar Santiago. Gelukkig kent Nederland ongeveer 3 sneeuwdagen per jaar en zou dit op 30 januari het geval zijn! KLM maakte daarom op 29 januari in de middag bekend uit voorzorg vluchten te hebben geannuleerd. Dat was het moment dat wij, met name Carmen, toch eventjes de billetjes samenknepen (wij vlogen met Iberia). Het zal toch niet. gelukkig bleef onze vlucht naar Madrid netjes op schema staan en vertrokken wij ook mooi op tijd uit Amsterdam. Hoewel wij ons hadden voorgenomen op Schiphol te proosten op de reis met een biertje, was dit ons toch net iets te vroeg (8:00 AM…). Maar voor de bier-liefhebbers niet getreurd: op Madrid hebben wij onder het genot van een heerlijk broodje serranoham ons biertje gedronken!

biertjes Madrid

Op Schiphol hebben wij trouwens nog ons uitreisticket vanuit Chili geboekt (via Orbitz). Bij Orbitz kan je namelijk sommige vluchten binnen 24 uur annuleren en je geld terugkrijgen.  In Chili krijgen Nederlanders zonder problemen een visum voor 90 dagen, maar willekeurig bij aankomst worden reizigers gevraagd aan te tonen dat zij per vlucht (als je met het vliegtuig aankomt) binnen 90 dagen Chili verlaten. Op het moment dat je zoals wij een enkeltje hebt geboekt, moet je daar dus creatief mee omgaan. Een echt gekocht ticket via Orbitz die we binnen 24 uur konden annuleren heeft voor ons dus hierin de oplossing geboden.

Carmen vliegtuig

Al met al zijn de vluchten heel prima verlopen. De eerste vlucht naar Madrid duurde ongeveer 2:40 uur en van Madrid naar Santiago ongeveer 13:30 uur. Een flinke zit! Variërend van een puzzeltje maken, film kijken, beetje slapen en natuurlijk eten moeten wij zeggen dat de zit ons is meegevallen.

Aangekomen in Santiago hebben we even in de rij moeten staan voor de immigratiedienst, maar uiteindelijk werd ons het visum gegeven zonder ook maar een twijfel of moeite. Met een taxi zijn wij naar onze airbnb gebracht; een schattig appartementje net onder het historische stadsdeel. As we speak zijn Herman en Loes (ouders van Marijn) net geland in Santiago. Onder het genot van Blof – Dansen aan zee zitten wij te wachten op hun komst!

Tot dus ver: alles is heerlijk! Vrijheid, vrijheid en vrijheid!

Marijn appartement

1. Margot:
    Nu al jaloers! 😁 Enjoy!
  2. Heike:
    31 januari 2019
    Een goed begin is het halve werk!! Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen. Nog maar ff een kappertje gedaan in NL Marijn? ;)
  3. Ingrid:
    31 januari 2019
    Spannend maar gelukkig goed begin. En lekker de regeltjes creatief toepassen...........
  4. Jjl:
    31 januari 2019
    Joehoe. Jullie zijn binnen! Nu op avontuur!!
  5. Opa en oma addicks:
    31 januari 2019
    We volgen jullie nu al met rode oortjes , heerlijk geschreven !
  6. Patricia:
    1 februari 2019
    Heerlijk, je bent op weg!! Geniet ervan, mooi te horen dat de eerste bestemming goed is bereikt!!