Beautiful San Miguelito (hier wil je zelf naartoe!)

4 april 2019 - Santa Cruz, Bolivia

Beautiful San Miguelito (hier wil je zelf naartoe!)

Na afscheid te hebben genomen van ons gastgezin vertrokken wij richting Santa Cruz de la Sierra. We hadden gezien de lage kosten besloten om met het vliegtuig te gaan. Elizabeth had gezegd dat een uur van te voren op het vliegveld zijn vroeg genoeg was, maar Nederlanders als wij zijn waren wij er bijna 2 uur van te voren. Wat bleek: een uur van te voren zou vroeg genoeg zijn, want zelfs de balie om onze bagage in te checken was nog niet open toen wij aankwamen op het vliegveld..

Na een prima vlucht en dito taxi-reis kwamen we aan in ons hostel. We konden omdat we vroeg waren nog niet onze kamer in, dus eerst zijn we maar een beetje door Santa Cruz gaan lopen. Verder hebben we rustig aan gedaan die dag.

Uitzicht kerk Santa Cruz

De volgende dag boekten wij via Nicks Adventure een driedaagse tour naar San Miguelito Jaguar Conservation ranch die de dag erna zou starten. Deze ranch, met als eigenaar Duston Larsen, een Amerikaan, probeert ervoor te zorgen dat o.a. de jaguar niet afgeschoten wordt als een jaguar vee dood en opeet. Een deel van het geld van de tour gaat naar de eigenaren van de ranches ter vergoeding van het verlies van het vee.

We worden (uiteraard, hier beginnen wij al behoorlijk gewend aan te raken) vroeg in de ochtend opgehaald voor de tour. We doen de tour samen met een Nederlands meisje en een Zwitsers stelletje. We maken onderweg een korte stop bij een mennonieten gemeenschap, een gemeenschap van oorsprong Duitse komaf, die geen moderne technologie gebruikt. Dit heeft als gevolg dat je je echt in de jaren 60 waant.

Mennonieten

Na uiteindelijk een rit van ongeveer 5 uur komen we aan bij de ranch. De ranch is in een woord fantastisch. We hebben een privé kamer met eigen badkamer. Er is uitzichtoren met hangmatten en een buitendouche. Maar het hoogtepunt van de ranch zelf waren toch wel de home-cooked meals, wat waren die verrukkelijk!!! Driemaal per dag verse sap (per maaltijd meerdere smaken), een kip op het bot gebraden in de oven met aardbeien jus (hebben jullie al trek?), pudding met oreo-koekjes, verse kaasbroodjes tot een heerlijke pompoensoep. We hebben zelfs aan het einde van de tour cake meegekregen om ‘af te kunnen kicken’..

Uitzicht toren San MiguelitoBuitendouche San Miguelito

We gaan er dagelijks meerdere keren op uit op zoek naar wildlife. We deden tochten met de auto, waarbij we achterin de jeep konden staan, tochten met de boot en hikes met name om de jaguar te spotten. Helaas hebben wij niet het geluk om een jaguar te zien, maar zien wel verscheidene dieren zoals, nandoe's, capibara's, kaaimannen, pecari's, herten, kapucijnaapjes, coati's, krabben-etende vossen en verschillende soorten vogels. Daarnaast is de natuur hier prachtig en levert dat weer flink wat mooie kiekjes op.

Skyline San MiguelitoKaaimanVogelsBruin kapucijn aapjeCapibaraKaaimanKrabben-etende vosNandoe

Op zijn terrein heeft eigenaar Duston meerdere camera traps, die we aan het eind van elke dag bekijken. Wat ook erg leuk was is dat hij net zo enthousiast over dieren is als wij zijn, want hij loopt ook continu bewapend met zijn camera rond.

Aangezien wij o.a. ook luiaarden wilden zien, bracht Duston ons op weg naar Santa Cruz nog langs een dorp (Cotoca), waar op het dorpsplein twee luiaarden zouden leven. Hier hebben we wel geluk dat we er een zien. Zowel Duston als Marijn zijn van mening dat het zielig is dat ze daar leven, dus nog de volgende dag krijgen wij bericht dat Duston bezig is deze dieren te verplaatsen naar een beter onderkomen. Wij hopen heel erg dat dit lukt.

Sloth

Na de tour blijven wij nog een dagje in Santa Cruz en verkennen wij nog een beetje de stad. Wij sluiten Santa Cruz af in een hotel met zwembad, waar wij heerlijk een rustige middag doorbrengen. De volgende dag vertrekken wij met de bus naar Cochabamba, maar daarover volgende keer meer.

Marijn zwembad Santa Cruz

Liefs Carmen en Marijn

1. Loes Addicks:
    4 april 2019
    Vanmorgen weer verrast door een boeiend verhaal van jullie! Ik leef helemaal mee! Wat heerlijk, zeg, die ranch! Ik kan me voorstellen dat jullie daar genoten hebben. En wat wildlife betreft: toch best nog wat gezien en kunnen fotograferen.
  2. Margot:
    4 april 2019
    Super! Het is een aaneenschakeling van hoogtepunten geloof ik. Geniet ervan!
  3. Opa en oma addicks:
    4 april 2019
    Wat boeiend allemaal en zoveel moois. Ik lees het altijd voor voor Opa en dan leven we beiden helemaal mee(voor zo ver mogelijk!!!). Mooie foto's ook.
    Blijf ons verwennen en! En jullie zelf in de eerste plaats, lieverds.
  4. Joke:
    7 april 2019
    Dat wordt een al heel boekwerk, al die belevenissen onder woorden brengen, en dat, nu jullie nog vele maanden voor de boeg hebben! Hoe al de ervaringen een plaats geven en onthouden...…, daar alleen al voor is het goed dat wij op de hoogte gehouden worden. Wij zijn net terug van een skiweek met Robbert, Rianne, Philine en Bart. Ook een heerlijke belevenis!

Liefs voor jullie beidjes, blijf maar gewoon gezond!!
    :-)